Nyheder

18. marts 2021

VERDENS FØRSTE KAPITALFOND FOR UAFHÆNGIGE MEDIER ER FULDT INVESTERET

Emerging Media Opportunity Fund (EMOF) I, som er verdens første impact kapitalfond til styrkelse af uafhængige medier i udviklingslande er nu fuldt finansieret.

EMOF I blev lanceret i 2017 af amerikanske Media Development Investment Fund (MDIF) med et kapitalindskud på 12,9 millioner USD. Fonden investerer i medier i udviklingslande med høj social impact. EMOF I tilbyder medievirksomhederne alternativer til finansiering, som kan have til formål at skævvride eller påvirke den redaktionelle uafhængighed af eksempelvis politiske eller økonomiske årsager.

”EMOF I investerer i medier med stort vækstpotentiale baseret på principper om uafhængige nyheder og oplysning af høj kvalitet, og vi har allerede oplevet, at porteføljevirksomhederne har et voksende publikum og leverer stærk social impact.”

Harlan Mandel, CEO i MDIF.

”Fonden er et bevis på, at impact investeringer er en effektiv måde at støtte uafhængige medier på, og at de spiller en vigtig rolle i åbne samfund.”

”Uafhængige medier er vigtige for den økonomiske og demokratiske udvikling. Det gælder også i høj grad i de lande, IFU investerer i. Vi er derfor stolte af at være med i verdens første kommercielt baserede medie-investeringsfond, som bidrager til at styrke og udvikle uafhængige medier i udviklingslande. Det giver større gennemsigtighed, medvirker til at fastholde myndigheder og virksomheder på deres ansvar og skaber bedre levevilkår,” siger Torben Huss, CEO i IFU.

Der er ti virksomheder i fondens portefølje. De fordeler sig på seks lande, hvor adgangen til troværdige nyheder og information er truet, med fokus på Indien, Indonesien og Latinamerika. Virksomhederne når ud til et publikum på mere end 118 millioner mennesker. EMOF I har en bred tilgang til medier, og porteføljen inkluderer såvel digitale nyhedskanaler som social tech virksomheder og en borger-app.

EMOF I har blandt andet investeret i følgende virksomheder:

  • SHEROES, Indien: et socialt medie for kvinder med 22 millioner brugere, som giver et sikkert digitalt socialt rum og adgang til information og ekspertrådgivning om emner som seksuel sundhed, uddannelse og karriere.
  • Colab, Brasilien: En borger-app som forbinder mennesker i byområder med deres lokale regering, for at forbedre og skabe øget troværdighed og direkte kommunikation med myndighederne.
  • com, Indonesien: et prisvindende nyhedssite , der når ud til næsten 60 millioner unikke brugere om måneden og udvikler lokalt indhold for at kunne levere nyheder til samfund, som tidligere manglede adgang til lokal information af høj kvalitet.
  • Josh Talks, Indien: en impact medieplatform, der bidrager til at unge mennesker kan lære at udnytte deres potentiale gennem inspiration, information og læring.

Blandt investorerne i EMOF I er JP Politikens Hus, Soros Economic Development Fund, den hollandske fund Stichting DOEN, MDIF og IFU.

Læs mere om den forskel EMOF’s projektvirksomheder gør i samfundet her.

Media Development Investment Fund (MDIF)

Media Development Investment Fund er en non-profit investeringsfond med hovedkvarter i New York. MDIF bidrager med lån og aktiekapital samt teknisk assistance til uafhængige medievirksomheder i lande, hvor adgang til frie og uafhængige medier er truet. MDIF administrerer aktiver  for ca. 114 millioner USD, og har siden 1996 investeret 240 millioner USD i 128 uafhængige medievirksomheder i 44 lande. Investeringerne hjælper uafhængige medier over hele verden med at formidle nyheder, information og debat, som mennesker har brug for til at skabe frie og blomstrende samfund.

Foto: Resa Esnir